Sunday, April 19, 2009

Wanita: Percayalah.. Ini realiti


"Eh, Mat, ada pompuan mengandung lalu, kau rasa, anak dia laki ke pompuan?"
"Aku bet anak dia laki.Kalau laki, kau kena bagi aku 2 anak pompuan kau kat aku, boleh?"
"Okay, set! Aku bet anak dia pompuan, kalau kau kalah, kau kena bayar 2 kali ganda, 2 anak pompuan kau dan 2 bini kau."
"Jom kita gi check. Tak sabar aku nak menang, dapat hadiah. Haha..."
Lalu, perut perempuan yang mengandung itu DIBELAH HIDUP HIDUP untuk mendapatkan jawapan.

Jijiknya....

"Mat, aku dengar bini kau lahirkan anak pompuan, betul ke?"
"Kau ni, cakap slow sikit. Nanti ada orang dengar, malu aku. Aku bengang betul lepas tahu berita ni, bini aku pun satu hal, dah dua kali dah dia buat macam ni."

(Situasi ini, Jannah ubah suai gaya bahasanya untuk penghayatan dan direlatekan dengan situasi semasa)

Agaknya, bila mana perbualan begini didengar pada masa sekarang, apa kita akan kata? Mungkin ada yang akan mengeluarkan, "Dah gila agaknya diorang ni". Namun, inilah hakikat yang pernah terjadi suatu ketika dahulu................... sebelum datangnya Islam.

Bagi mereka, perempuan adalah najis, hina dan barang yang boleh ditukar tukar. Mendapat anak perempuan seperti dilemparkan najis ke muka. Kita mungkin akan berfikir, "kenapalah boleh berfikir sampai begitu? Siapa yang melahirkan mereka kalau bukan perempuan?". Namun, ini realtiti. Ini realiti.

Datangnya Muhammad SAW menyedarkan masyarakat tentang PENTINGnya seorang wanita. Bahkan, martabat mereka diletakkan di tempat yang sepatutnya. "Syurga itu terletak di bawah tapak kaki ibu" cukup menerangkan segala. Namun, tetap juga kedengaran, bahawa Islam yang dibawa oleh Nabi SAW ini, menindas wanita. Pelik kan? Tapi, ini realiti. Ini realti. Adakah mereka mahu zaman tersebut kembali, baru mereka akan percaya?


Islam itu sangat ADIL. ADIL, bukan semestinya SAMA RATA. Apa itu adil? Meletakkan sesuatu pada tempatnya. Banyak kedengaran kini, tentang isu kononya HAK KEADILAN TERHADAP WANITA. Namun, mereka lupa, yang mereka perjuangkan itu bukan KEADILAN, tetapi KESAMARATAAN. Adakah adil kita memberi makan anak kita berusia 15 tahun, 8 tahun, 4 tahun dan 2 tahun dengan 2 pinggan nasi semuanya?

Namun, tugas siapa kalau bukan kita, yang faham tentang keadilan ini, untuk memahamkan mereka. Kehadiran mereka tidak perlu digeruni, kerana kehadiran mereka, bermakna Allah Taala ingin memberikan kita peluang untuk berbakti kepada agama. Dan, percayalah Islam itu datang daripadaNya, jadi, tak mungkin ada yang tidak kena dengan Islam. Jika ada, sila utarakan kepada Jannah, dan Jannah pasti bahawa Islam tak mungkin salah. Cuma, mungkin, umat Islam itu tidak mencerminkan Islam.

Sama sama kita fikirkan. Jom bersama Jannah kita perjuangkan isu wanita ini.

"Betulkan yang biasa, biasakan yang betul"

No comments: