Sunday, May 31, 2009

Jika tidak sekarang, bila?


"AKU tak tahu macam mana nak mulakan cerita. Dulu, aku ada teman lelaki. Hampir empat tahun kami berkawan. Masa aku terima dia, dia bukan lelaki baik. Anak luar nikah dia ada lima orang.

Dia kaki mabuk, main perempuan, judi, semuanya lengkap. Namun sebab dia berjanji nak berubah dan selepas fikir baik buruknya, aku tetap terima dia... cintalah katakan.

Namun, emak dan ayah aku tak suka dia sebab dia bukan Melayu, tapi mamak. Disebabkan mabuk cinta, aku abai semua itu. Setiap hari aku jumpa dia, sampai satu masa aku serahkan mahkota aku pada dia......."
petikan dari Harian Metro

Dahsyat. Ngeri. Meremang bulu roma bila memikirkan perkara perkara sebegini. Inilah dunia akhir zaman. Jikalau sahabat sahabat adalah peminat setia akhbar Metro, sudah tentu, sudah bosan mendengar cerita seperti di atas, kan?

"KL ni banyak orang jahat", kata2 yang tak pernah Jannah lupakan sampai sekarang. Walaupun ramai yang kutuk, tak pe, korang tak tahu situasi. Hehe... Bukan KL je, sekarang ni, satu dunia begitu. Tiada tempat yang selamat untuk manusia, hatta Mekah sendiri, kita selalu mendengar kes kes kecurian di sana.

Astaghfirullahal azim....

Mungkin ada yang kata, tak perlu ambil kisah, yang penting jaga diri kita. Tapi, sedar atau tidak, ia bukan semudah itu. Jika kita hanya berdiam dan tak berbuat apa apa, kerosakan akan terus berlaku. Akhirnya, mungkin kita, atau zuriat kita yang turut menjadi mangsa. Siapa tahu? Sedar atau tidak, jika mereka yang mengambil ijazah perguruan mempunyai banyak masalah sosial sekarang, bayangkan "SIAPA YANG BAKAL MENDIDIK ANAK ANAK KITA NANTI"?(wah... fikir jauh ni.. hehe.. tapi, jangan main, bahaya ni)


Selagi Islam tidak tertegak, selagi Islam tidak dijadikan sistem pemerintahan, selagi itu, kerosakan akan terus berlaku. Jadi, siapa yang nak tegakkan Islam kalau bukan kita? Bila kita kena tegakkan Islam? Lepas belajar? Busy dengan kerja. Lepas kerja? Dah tua kerepot. Kesimpulannya, JIKA TIDAK SEKARANG, BILA?

"Betulkan yang biasa, biasakan yang betul"

1 comment:

Bazliah Rodzi said...

saya setuju!! saya setuju dengan pendapat awak...mmg sedih tgk remaja2 skarang ni...tenaga dan usaha muda mereka mcm terbuang camtu je...marilah sama2 kite doa agar mereka mendapat kesedaran sebalum terlambat kan? siapa lagi nak tolong mereka, tegur mereka, ingatkan mereka, kalau bukan kita...