Friday, April 17, 2009

Senang, jangan kata susah!

"Allah tidak membebankan seseorang itu melainkan dengan apa yang sanggup ditanggungnya"

Ayat terakhir surah Al Baqarah ini direnung. Hebat sungguh kalam Allah SWT ini. Sesungguhnya, jika difikirkan kembali, cukup sahaja Al Quran dan BERKHALWAT dengan Allah untuk tiupan semangat diri yang kian luntur. Namun, kadang kadang, kita sering lupa dengan 2 perkara penting ini. Al Quran? Bila kali terakhir kita membacanya? Qiamullail? Tak ada program orang buat qiamullail, jadi tak buatlah.

Ampunkan kami Ya Allah.

Di musim demam exam ini, Jannah pernah bertanya kepada seorang ustaz, "Ustaz, camne nak naikkan semangat kita ek kalau kita asyik down je." Jawapannya cukup mudah, yang paling utama, sejauh mana pengharapan kita kepada Allah. Kemudian, tips yang kedua ialah perlu seorang teman, yang mana tempat untuk kita berkongsi. Tips yang kedua ini, bunyinya senang, namun, teman sebegini, sangat sukar dicari. Jika menjumpai teman sebegini, alangkah seronoknya.

Jannah pernah ditanya oleh seorang sahabat tentang macam mana nak berjaya dalam pelajaran, khususnya dalam bidang Perubatan. Mungkin dia bertanya kerana result exam Jannah. Pendapat Jannah, ramai orang yang mana dalam kepala mereka ada perkataan SUSAH.

"Susah la nak konsisten study."

"Susah la nak Final ni. Aku apa pun tak study lagi"

"Susah la tu. Susah la ni."

Bila mana kita berfikiran begitu, kita belum cukup yakin dengan kalam Allah, ayat terakhir surah Al Baqarah tadi. Jika itulah ujian Allah kepada kita, maka KITA PASTI MAMPU MENGHADAPINYA. Allah Maha Tahu kita ini jenisnya bagaimana, dan Dia tahu apa yang perlu Dia uji untuk menjadikan kita hambaNya yang terbaik. Jadi, yakinlah denganNya. Positif! Jangan kata susah, ia senang! Dan, ia harus bermula, bukan setakat bermain dalam fikiran sahaja.

"Baiklah, aku mesti mula konsisten study, aku start dengan 20 minit sehari dulu"

"Aku tak study untuk exam ni lagi. Tapi, kalau aku tak start, lagi banyak kena baca nanti. Jadi, baik aku mulakan, insyaAllah.... Allah permudahkan urusanku."

Akhir kalam dari Jannah, jom sama sama kita amalkan Al Mathurat, kerana di dalamnya terdapat banyak zikir dan doa yang diamalkan oleh Rasulullah SAW. Jika Nabi amalkan, maknanya, ada something special dalam doa atau zikir tersebut. Tak percaya? Sahabat sahabat boleh buka mathurat, hayati maknanya, dan amalkan.

Salam Mujahadah~

No comments: